Nad hlasovým vyhledáváním dnes již zkrátka žádný odborník přes SEO nemůže jen tak mávnout rukou. Lidí vyhledávajících na internetu to, co potřebují pouhým hlasem namísto prsty a klávesnicí rok od roku přibývá, stejně jako přibývá nejrůznějších hlasových asistentů s čím dál pokročilejší inteligencí. Co to znamená pro ty, kteří chtějí optimalizovat své stránky pro tento segment uživatelů? Pojďme to zjistit.
Ještě než přejdeme k SEO, podívejme se, v čem jsou hlavní výhody hlasového vyhledávání
Hlasové vyhledávání je ve své podstatě dialogem mezi člověkem a počítačem, který může na lidský hlasový vjem odpovědět rovněž hlasem, případně textem, obrázkem či jinou komunikační metodou. První takové dialogové systémy vznikly již koncem 70. let 20. století, skokového pokroku ale dosáhly až ve století 21., kdy došlo k velkému zpřesnění v „pochopení“ vašeho záměru a předjímání vašich potřeb.
Proč se stává hlasové vyhledávání čím dál víc populárním? Důvodů je řada, tím prvním je ale jistě ryzí praktičnost.
Potřebujete si něco upřesnit v receptu na dort, ale máte upatlané ruce od polevy? Hlasové vyhledávání je vám k službám. Řídíte zrovna auto a nemáte čas klepat svůj dotaz do mobilu? Je tu hlasové vyhledávání. Nespornou výhodou hlasového vyhledávání je již samotný fakt, že vyslovit vaši otázku je v drtivé většině případů také rychlejší, než ji psát.
Samozřejmě že jde hlasové vyhledávání také ruku v ruce s celkovým rozvojem mobilních technologií a většina hlasových dotazů také od uživatelů mobilních telefonů pochází.
V čem spočívá hlavní rozdíl mezi hlasovým a tradičním vyhledáváním?
- Klíčová slova jsou u hlasového vyhledávání delší a mají blíže ke skutečné konverzaci. Otázky položené hlasovému vyhledávání se podobají skutečným otázkám. Řekněme, že hledáte recept na pizzu. Do vyhledávače v takovém případě lidé většinou píší zkratkovité pojmy jako „pizza recept“, „recept na pizzu“ a podobně. Hlasovému vyhledávání zato mohou říci například „poraď mi nějaký recept na dobrou pizzu“. To bude třeba při hledání klíčových slov zohlednit.
- Hlasové vyhledávání bývá mnohem více lokálním. Lidé hlasovým vyhledáváním častěji hledají restaurace, ubytování, autobusové zastávky, jízdní řády, památky, předpovědi počasí, otevírací doby a další věci v bezprostřední blízkosti a brzkém čase.
- Odpovědi na hlasové vyhledávání jsou stručné a k věci. Proto se z velké části spoléhají na strukturovaná data (rich snippets) a vybrané úryvky (featured snippets).
Co to znamená pro SEO?
- Při analýze klíčových slov pro hlasové vyhledávání budete muset častěji zohledňovat tázací klíčová slova – například „jak“, „proč“, „kdy“, „v kolik“ a podobně. Větší pozornost bude třeba věnovat long-tail klíčovým slovům, ale i vycpávkovým konverzačním slovům, která lidé běžně užívají.
- Optimalizujte pro vybrané úryvky a strukturovaná data. Vaše stránka by měla nabízet souvislou, stručnou (do 30 slov) a Googlem snadno nalezitelnou odpověď na konkrétní otázku, která se vejde do prostoru vybraného úryvku.
- Dost možná bude třeba změnit i tón vašeho textu na více konverzační a přirozenější, než jak je u standardních web textů běžné. Záleží samozřejmě na povaze vašeho tématu.
- Zrychlete načítání vašich stránek. Ani u hlasového vyhledávání nemají stránky výjimku – pokud se načítají pomalu, nebudou zkrátka navrženy jako odpověď na uživatelovu otázku.
- Soustřeďte se na responzivita více, než kdy jindy. Většina hlasového vyhledávání , jak již bylo řečeno, probíhá přes mobilní telefon.
- Google My Business je vaším přítelem. Vzhledem k tomu, že podstatná část otázek kladených přes hlasového vyhledávání se týká lokálních témat, je maximálně vyplněný profil na GMB naprostou nezbytností.
Využíváte hlasové vyhledávání i vy? Za jakých okolností tak činíte nejčastěji a co děláte jinak než u vyhledávání běžného? Pište nám do komentářů!