Fitness jídelníček – jak ho sestavit

Fitness jídelníček – jak ho sestavit

Fitness jídelníček dodržují nejčastěji aktivní sportovci, kteří mají za cíl nabrat svalovou hmotu. Fitness stravě ale holdují také vyznavači zdravého životního stylu a lidé, kteří chtějí zdravě a hlavně trvale zhubnout. Zajímá vás, co by měl obsahovat a jak si ho správně vytvořit sami doma? V našem článku najdete všechny podstatné informace, které byste měli vědět. Dáme vám také pár užitečných rad a tipů, díky kterým bude přechod na zdravý způsob života mnohem jednodušší.

Fitness jídelníček musíte vytvořit sobě na míru

Vysvětlíme si to na konkrétních příkladech. Aktivní sportovec, který váží 90 kg, přičemž většinu váhy tvoří svaly, má jiné výživové nároky, než muž, který sice váží úplně stejně, ale má sedavé zaměstnání a hýbe se jen příležitostně. Svaly totiž spotřebují mnohem více energie než tuk. Svalnatý sportovec tak bude mít nutričně vydatnější stravu. Toto pravidlo platí samozřejmě také pro ženy. Tvorba nutričně vyváženého jídelníčku, není jednoduchá. V případě, že se do ní pustíte na vlastní pěst, budete si muset leccos nastudovat a chápat výživu a pohyb v širších souvislostech. Chcete to zkusit a konečně se cítit optimálně? Pak se ničeho nebojte a jděte do toho naplno. Češi trpí nadváhou a každý pátý muž je obézní. Statistiky jsou alarmující a je jen dobře, že právě vy se budete chtít změnit.

Jak začít?

  1. Tvorba jídelníčku by měla odstartovat důkladnou analýzou vašeho zdravotního stavu. Ideální je navštívit dobrého výživového poradce, který vás zváží a změří. Budete vědět, kolik procent vašeho těla tvoří voda, kolik tuk a kolik svalová tkáň. Bez toho nebude vaše strava odpovídat vaší reálné denní spotřebě energie. Nechcete nic konzultovat s poradcem? Nechte se zvážit na speciální váze v lékárně, nebo na sobě nešetřete a pořiďte si profesionální osobní váhu.
  2. Určete si cíl. Chcete zhubnout, nebo nabírat svaly? Nejoptimálnější je skloubení obojího. Potřebujete spalovat tuky, ale měli byste zároveň budovat svalovou hmotu.
  3. Dále je nutné vypočítat množství kalorií, které za den spotřebujete. Každý člověk to má jinak, protože spotřeba kalorií je velmi individuální. Máte pocit, že se hýbete málo? Nejste jediní. Až 40 % Čechů v průzkumech přiznalo, že nesportuje vůbec. Nicméně při výpočtu spotřeby energie, musíte zohlednit všechny aktivity, nejen sport, dále rychlost metabolismu, typ zaměstnání atd. Ideální postup je takový, že 14 dní poctivě počítáte veškeré aktivity včetně dívání na televizi a spánku a pak z výsledku vypočítejte průměrný výsledek. Pokud se vám to zdá příliš složité, můžete to přenechat odborníkům, kteří na to mají speciální přístroje.
  4. A dostáváme se k nejdůležitější části, výpočtu množství živin, které byste měli s ohledem na váš cíl přijímat. Nebojte se, postupem času se vše naučíte. Počty vám usnadní kalorické tabulky. Nutně potřebujete znát co nejpřesněji množství bílkovin, sacharidů a tuků, které byste měli každý den přijmout.
  5. Sami si určíte, zda vám vyhovují tři, nebo pět jídel denně. Inspiraci hledejte ve fitness kuchařkách a na internetu. Vyplatí se vám vše plánovat na několik dní dopředu, abyste měli jídlo po ruce, když vás přepadne hlad. Potraviny by měly být čerstvé a kvalitní. Absolutní tabu jsou polotovary, které se sice mohou tvářit zdravě, ale jen tvářit. Obvykle je v nich velké množství soli a cukru.

Tip

Nevěříte si, že to zvládnete, nebo nemáte na tak dokonalou přípravu čas? I přesto můžete jíst podle fitness jídelníčku. Zkuste krabičkovou dietu. Nejenže vám odpadne všechno složité počítání, ale budete mít nutričně bohaté jídlo bez námahy na dosah ruky.

Tvorba fitness jídelníčku není pro všechny

Zbavit se zažitých nároků vyžaduje značnou dávku odvahy a odhodlání.

Na začátku budete trávit tvorbou jídelníčku a přípravou jídel spoustu času.

Ne každý je takový nadšenec a někdo má natolik nabitý čas, že celý proces vzdá ještě dřív, než to vůbec zkusí.

Naštěstí existují dostupné alternativy. Zdravé krabičky jsou ideálním startem. S jejich pomocí si osvojíte správné stravovací návyky a získáte inspiraci, takže nebudete mít problém na váš úspěch navázat i po skončení programu.

Tvoříte si fitness menu sami, nebo jste to po pár dnech vzdali? Co bylo pro vás na začátku nejtěžší?